a város arca
MOZAIK
MÚZEUM
Az online múzeumlátogatás szépségei

Jelen pillanatban és nagy valószínűséggel az elkövetkezendő napokban, hetekben sem lesznek látogathatóak a magyarországi és külföldi múzeumok, galériák. Bár időszakosan bezárt a kulturális intézmények nagy része, nem szabad csüggednünk, a virtuális világ adta lehetőségek segítségével számos „helyre” ellátogathatunk.

Minden időben szükségünk van a művészetre, mert a művészet a legnehezebb időszakokban is segítségünkre lehet, erőt adhat, feltölthet energiával, segíthet percekre vagy akár órákra kiszakadni nemcsak a bezártságból, a megterhelő hírek okozta szomorúságból, de a mindennapok egyhangúságából is. A lehetőségek tárháza olyan széles, hogy nehezebb választás előtt állunk, mint amikor még valóságosan tekintettünk meg egy kiállítást, látogattunk el egy megnyitóra. Minden nyitva áll előttünk, a világ bármely tájára elkalandozhatunk. Segítségképpen néhány gyöngyszemet emelnék ki az online galériák, múzeumok és gyűjteményeik tárházából, melyeket különösen izgalmasnak, vagy akár rendhagyónak, esetleg egészen „egyszerűen” szépnek tartok. A legújabb múzeumi gyűjteményezési metodikának köszönhetően a legtöbb művészettel foglalkozó múzeum digitalizálta gyűjteményét, több esetben pedig akár virtuális sétát is tehetünk egy-egy állandó kiállításon. Remek és kiváló minőségű fotókkal, képleírásokkal, sokszor érdekességekkel bővítették az adatbázist. Természetesen egy műalkotás esetében mindig elsődleges, hogy élőben lássuk, hiszen a legkiválóbb fotó sem tudja visszaadni száz százalékosan azt a hatást, amit a mű valós látványa kelt bennünk; ugyanakkor az online képnézegetés közben rábukkanhatunk olyan apró részletekre, melyeket máskülönben nem vettünk volna észre, mert nem lett volna időnk egy-egy mű előtt állva hosszabb időt eltölteni. Most esélyt kaptunk arra, hogy egy-egy képhez, szoborhoz, fotóhoz bármikor visszatérjünk, újra és újra megnézzük.

Lássuk, milyen izgalmas és lenyűgöző helyeken kalandozhatunk!

A Guggenheim Alapítvány kiállító helyeit összefogó honlapon a velencei, bilbaoi, New York-i és az Abu Dhabiban található múzeumok gyűjteményében tehetünk virtuális látogatást pazar minőségű fotókkal, kitűnő leírásokkal fűszerezve. Rákereshetünk az alkotók neveire, így életükről, művészetükről tudhatunk meg érdekes információkat. Kereshetünk dátum szerint: az 1860-as évektől a 2010-es évekig. Nem utolsó sorban pedig művészeti irányzatok szerint is böngészhetünk: az absztrakt expresszionizmuson át az impresszionizmuson keresztül a kinetikus művészetig nyitva állnak előttünk a kapuk. Figyelemre méltó honlap, minden szempontból.

A Franz Marc Múzeum egy csodálatos hely Németországban, Kochel am See-ben. Azon a helyen épült, ahol az expresszionista Der Blaue Reiter (Kék Lovas) művészcsoport tagjai éltek és alkottak a 20. század első évtizedeiben. A hegyek által körülvett, tóparti épület egy film (In dialogue with nature) keretében ismerhető meg, mely betekintést enged az állandó kiállításba is. A nyugalom szigete.

Ehhez kapcsolódóan a müncheni Lenbachhaus honlapján is barangolhatunk online a gyűjteményben. Itt is sok „Kék lovas” alkotásra akadhatunk.

A Salvador Dalí műveit kiállító múzeum a spanyolországi Figurese-ban egy elképesztő hely, már kívülről is ámulatba ejtő az épületen elhelyezett óriási tojásokkal és a hatalmas üveggömb-kupolával. A honlap főoldalán rögtön felajánlja a virtuális sétát, melynek keretében 5 különböző séta segítségével, valamint egy 5 perces film megtekintésével járhatjuk körbe a múzeumot. Ékszerek, bútorok, óriási méretű szobrok, festmények, grafikák, ruhák, filmek, minden, ami elképzelhető és szürreális.

A Victoria and Albert Múzeumban Londonban jelenleg a múzeum saját gyűjteményéből rendezett kimonó kiállítás látható (Kimono: Kyoto to catwalk), mely közel 300 japán kimonót mutat be a legkülönbözőbb korokból. A kiállítás legszebb darabjai a honlapon is megtekinthetők. A múzeum honlapja már önmagában szemet gyönyörködtető.

Mindemellett pedig természetesen a legnagyobb múzeumok honlapját is érdemes meglátogatni, mind rejt meglepetéseket és kivételes információkat. Néhány ajánlat:

A British Múzeumhttps://www.britishmuseum.org/

A New York-i Modern Museum of Art (MOMA), melynek honlapján ingyenes, jelenleg is elérhető online kurzusokra jelentkezhetünk. (Pl.: Mi a kortárs művészet? Divat és design, stb. témakörökben.) https://www.moma.org/

A Louvre: https://www.louvre.fr/en

„A művészet minden határon átlép…”